7 redenen waarom kleine bedrijven een website nodig hebben

Veel kleine bedrijven denken dat een website niet belangrijk is. Ze zijn van mening dat een Facebook-pagina, of zelfs een bordje met hun telefoonnummer voldoet. Ze zien een website als een overbodige luxe dat ze zich (nu) niet kunnen veroorloven.

Maar dat is een serieuze misvatting. In tijden waarop mensen verschillende uren per dag voor het scherm doorbrengen, is een website een basistool die elke onderneming nodig heeft, en die de laatste jaren heel betaalbaar is geworden.

In de digitale wereld van vandaag zoeken mensen online naar dingen die ze willen en naar oplossingen voor hun problemen. Ze gebruiken het internet om prijzen te vergelijken of gewoon om informatie op te zoeken over een winkel, restaurant of bedrijf voordat ze bij hen kopen. Als je op dat moment geen website hebt, gaan potentiële klanten gegarandeerd naar je concurrenten die dat wél hebben, zeker wanneer je geen fysieke winkel hebt.

Een eigen site is veruit de beste manier om je onderneming te laten zien en om klanten aan te trekken, ongeacht de branche waarin je werkt.

In dit artikel bespreken we het belang van het hebben van een website voor je kleine of lokale bedrijf en de voordelen die daaruit voortvloeien:

Wix-Maak je eigen gratis website

Een website geeft je bedrijf geloofwaardigheid

Klanten verwachten dat je een eigen site hebt. 3 op de 4 Belgen zoekt dan ook online naar lokale bedrijven die kunnen aanbieden wat zij op dat moment zoeken.

Je website biedt hen niet alleen de informatie waarnaar ze op zoek zijn, het geeft je bedrijf ook geloofwaardigheid. Zonder website kunnen klanten je niet vinden, laat staan ​​dat ze je gaan vertrouwen. Niet verschijnen in de zoekresultaten is een van de snelste manieren om de geloofwaardigheid als bedrijf te verliezen.

Je bent altijd bereikbaar

Eenmaal je site is gemaakt, is deze altijd beschikbaar. Zo kunnen klanten 24 uur per dag te weten komen wanneer je open bent, wat je te bieden hebt of hoe men je kan contacteren.

Of je nu een winkel uitbaat of on-site services aanbiedt, in 80% van de gevallen zoeken klanten en potentiële klanten eerst online informatie over de producten en diensten die ze nodig hebben, om dit nadien in je winkel te kopen.

Het belang van online zichtbaarheid valt dus zeker niet te onderschatten.

online zoeken - offline kopen

Websites zijn zichtbaar voor zoekmachines en bereiken lokaal een grotere doelgroep

Een bedrijfswebsite biedt een fantastische kans om in contact te komen met klanten uit de buurt.Wanneer je op zoek gaat naar ‘computers Ekeren’, laat Google je geen computerhersteller zien in Gent, maar toont hij een ​​lijst met computerwinkels in de buurt van Ekeren.

Wanneer je geen website hebt, maak je geen enkele kans om in deze zoekresultaten te verschijnen.

Heb je wél een website, dan kan je de inhoud ervan optimaliseren, zodat je zelfs bovenaan deze resultaten verschijnt.

Winkels, restaurants en bedrijven met een website die op Google worden weergegeven, hebben dus betere kaarten om klanten aan te trekken.

computers ekeren lokale zoekresultaten

Je website is je digitale visitekaartje

Jouw website is de plaats waar potentiële klanten terecht kunnen voor meer informatie over je bedrijf. Je kan er vertellen wat je doet, waarom je het doet en wie je bent.

Daarnaast is deze website je “online etalage”, waar je bezoekers naartoe kan sturen wanneer ze meer willen weten over de producten of diensten die je aanbiedt, of zelfs om een aankoop te verrichten.

Je website is dus de perfecte manier om je producten te presenteren of om je diensten in detail te beschrijven.

Je kan je productomschrijvingen ondersteunen door prachtige afbeeldingen, en je kan ook korte video-tutorials of downloadbare PDF-gidsen of e-boeken uploaden om klanten ervan te overtuigen om jouw bedrijf boven een concurrent te kiezen.

Kortom, alle inhoud bevindt zich op één plek waar je doelgroep graag naar zal komen kijken.

Je kan veel leren over je klanten

Een sterke website en online aanwezigheid creërt ook een krachtige manier om over je bezoekers te leren. Zodra je website actief is, kan je zien welke mensen geïnteresseerd zijn in je bedrijf en je product en waar hun interesses liggen.

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken dat millennials in Ekeren je belangrijkste bezoekers zijn, terwijl het in feite de Stabroekse babyboomers zijn die je website het vaakst bekijken. Of je denkt dat een Facebook-bericht de meest effectieve manier is om een ​​nieuw product aan de man te brengen, terwijl je nieuwste blogpost in feite veel meer online aandacht trekt. Deze gegevens kunnen je enorm helpen bij de focus van je verkoopstrategie.Maar waarom wachten op deze belangrijke feedback? Als je je website lanceert terwijl je bedrijf nog in de kinderschoenen staat, zal je beter geïnformeerd zijn en bijgevolg gerichter kunnen verkopen. 

Via je website leren over je klanten

Website versus Facebook-pagina: jij behoudt de controle

Sommige kleine bedrijven hebben alleen een pagina op een social media platform, zoals Facebook, Instagram of YouTube, om potentiële klanten te bereiken en met hen in contact te komen. Ze zijn van mening dat ze daarmee hetzelfde voordeel kunnen halen als met een eigen website.

Maar dat is niet waar, en kan zelfs de grootste fout uit je carrière betekenen. Wanneer je je merk op een platform van derden uitbouwt, ben je onderworpen aan de wetten en grillen van dat platform. Dat leg ik even uit: Wanneer Facebook of Instagram de algoritmen verandert, kunnen je berichten plots veel minder mensen bereiken. Ze kunnen zelfs je pagina zomaar offline halen. Je online zichtbaarheid volledig in de handen van zulke platforms plaatsen is dus geen goed idee.

Van je eigen website daarentegen heb jij, en alleen jij, de controle. Jij bepaalt niet alleen welke informatie je erop plaatst maar ook wanneer en hoe die informatie wordt weergegeven. 

Sociale media is geweldig, een aanrader om op aanwezig te zijn, maar uiteindelijk willen toekomstige klanten méér weten over je service, dus heb je een plek nodig waar je hen naartoe kan sturen voor meer informatie. En die plek is je website. Hoe actief je ook bent op je sociale media, absoluut niets kan de kracht van je eigen website overstijgen.

Daarenboven is niet iedereen actief op sociale media, waardoor je niet iedereen kan bereiken. De meeste mensen hebben wel toegang tot internet en Google, waardoor je website wel voor iedereen bereikbaar is. Met een website kan je dus een veel groter publiek bereiken dan alleen via sociale media.

Je website snel en betaalbaar online

Websites voor lokale bedrijven zijn tegenwoordig eenvoudig en betaalbaar opgezet.  Het bouwen en onderhouden van een eigen site is makkelijker en goedkoper dan ooit tevoren. Zelfs als je niet technisch onderlegd of creatief bent, kan je nu eenvoudige webbuilders gebruiken om snel een website te maken. Je kent ongetwijfeld wel Wix, of de website maker van One.com, of de Combell site builder.

Kortom, ook jij kan een mooie en werkende website maken. En de voldoening die je ervan krijgt, is gratis meegenomen!

Wix-Maak je eigen gratis website

Neem het van mij aan, collega-ondernemers, het is tijd om te beginnen! Gebruik deze tips om je te helpen bij het bouwen van je eigen website en neem een grote stap voorwaarts!